Új füzet régi villamosokról

Oszd meg másokkal!

Desktop
A 36-os villamos
A 36-os villamos

A Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) sok képpel illusztrált kiadványban mutatja be a hajdani Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) „S” típusú villamosát, illetve egy példányának a felújítását. A Bosnyák László által összeállított anyag részletesen beszámol a jármű gyártásáról, beszerzéseinek körülményeiről, az egyes szériák megrendeléséről, az utazási igények változásáról. Nyomon követhetjük az „S” sorozat minden egyes darabjának életútját az üzembeállítástól a selejtezésig, vagy annak a két szerencsés példánynak a sorsát, amelyet felújítottak és nosztalgia-üzemmódban közlekednek. (Az egyiket már régen láthatjuk nosztalgia-menetekben, most éppen barnára van fényezve.)

A járművek pályaszámát és azok átszámozását is nyomon követi a mű, de a villamosok kocsiszínenkénti elosztását, és az egyes járatokra való kiadását is részletesen ismerteti a szerző. Mindezekhez számos fekete-fehér és színes fotót mellékel, vannak köztük eddig alig vagy egyáltalán nem publikált is. Különös figyelmet fordít arra a kiadvány írója, hogy a típust mennyiszer és mi módon alakították át az idők folyamán: szinte nem is létezett két teljesen megegyező példány. Mindazonáltal az ikerbe kapcsolt kocsik egyezőséget mutattak. Az1960-as években Szegedre átadott járműveket új városukban aztán a legkülönbözőbb módon és mértékben alakították át. Külsőre már egyáltalán nem vagy alig hasonlítottak egykori önmagukra - s így közlekedtek 1973-76-ig.

A kisebb teljesítményű kocsik sorsa szorosan összefonódott a mellékvonalakkal. Nem mintha nem jártak volna főútvonalakon is, de amint modernizálódott a villamoskocsi állomány úgy szorultak egyre kijjebb, sokszor a mellékvonalakra. Jártak az újpesti: 8-as, 7i-s, 10-es és 10A-s vonalakon, a Rákospalota – Rákosszentmihály közti 69-es, illetve a Rákospalota – Pestújhely viszonylatban a 65-ös vonalon is. Szóló üzemmódban a Pestimre – Pestlőrinc útvonalat is ők járták be az első időszakban és még sok más helyen is közlekedtek. A 22-es vonalán, a Boráros tér és a Nagyvásártelep között ikerbe kapcsolva a vonal megszűnéséig közlekedtek.

Az egyik leghangulatosabb színes  kép a Baross térről nyíló Festetics György utcai fejvégálomáson készült 1969 szeptemberében. A miniszoknyás lány mellett egy kabátos ember áll az esti fényekben pompázó szerelvénynél. A képre nézve nem lehetett sok utasa az éppen a kőbányai Kápolna térre induló 36-os villamosnak. Ide még két viszonylat, a 23-as és a 24-es is bejárt akkoriban. A következőkben szintén színes képeket látunk az ikerbe kapcsolt villamosokról, a már rég elfeledett rákosszentmihályi a 69-es, az újpesti 8-as és a ferencvárosi 23-as járatról.

A Keller László és Komjáthy Zoltán anyagait is felhasználó füzet megvásárolható a BKV Deák téri Földalatti Múzeumában.

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?

Hirdess nálunk!

Szeretnéd, ha a kerület lakói tudnának szolgáltatásaidról, termékeidről, boltodról, vendéglátó-helyedről? Hirdess nálunk! Meglásd, egyáltalán nem drága – és megéri. A részletekért kattints ide!

Legyél a szerzőnk!

Rendszeresen írnál a környéked eseményeiről, boltjairól, kocsmáiról, kulturális programjairól, utcáiról és játszótereiről? Ne habozz, vedd föl velünk a kapcsolatot!

Partnerek